Ansøgningsprocessen
I modsætning til andre studieophold i udlandet er et studieophold igennem Kulturstudier meget let at arrangere, idet vi ordner mange administrative opgaver for dig. Nedenfor har vi opridset fremgangsmåden for optagelseprocessen ved Kulturstudier.
1. Tilmelding
Udfyld vores tilmeldingsformular på hjemmesiden.
2. Betaling af depositum
For at sikre dig en plads på et af vores studier, skal du betale et depositum på 2000 kr. Dette gøres via en faktura, som du modtager på mail efter din tilmelding. Husk at angive: Navn, Studie og semester. Fx: Anne Jensen, Udviklingsstudier 1, efterår 2022. Når din indbetaling er registreret, modtager du et bekræftelsesbrev på optagelse ved Kulturstudier. Depositummet er som udgangspunkt bindende og tilbagebetales ikke ved afmelding. Dog refunderes de 2000 kr., hvis dit studienævn ikke godkender studieopholdet eller du kan dokumentere, at du er forhindret i at tage afsted på grund af sygdom.
3. Dokumentation af studiekompetence
Når du har betalt depositum, er du kun sikret en studieplads, hvis du kan dokumentere studiekompetence (en bestået studentereksamen). Studerende der skal læse ved UNSAM i Argentina og UISIL i Costa Rica skal fremsende en kopi af deres studentereksamensbevis på engelsk pr. mail til Kulturstudier. Studerende, der skal læse ved OsloMet (Ghana, Vietnam og Nepal), skal uploade eksamensbeviset på søknadsweb, når de registrerer sig. Lige meget hvor du skal studere, vil du modtage nærmere instruktioner om dette pr. mail ca. 4 måneder før studiestart.
4. Hvordan søger jeg om SU's Udlandstipendium?
Som dansk studerende ved Kulturstudier har du desuden mulighed for at søge om SU's Udlandsstipendium og dermed få dækket en del af studiegebyret. Du skal være optaget ved en dansk uddannelsesinstitution for at kunne søge om SU og Udlandsstipendium. Afhængigt af hvilken dansk uddannelsesinstitution du er tilknyttet, samt hvor du er i din uddannelse, findes der varierende regler og procedurer for, hvordan du søger om Udlandstipendiet. Nedenfor har vi prøvet at gøre det lettere for dig ved at gennemgå de generelle krav for at søge om Udlandsstipendium:
Når du søger Udlandstipendiet skal du opfylde følgende krav:
- Du skal have ret til SU.
- Din uddannelsesinstitution skal forhåndsgodkende dit studie i udlandet: Oftest er det din internationale studievejleder, der kan rådgive dig om dette. Flere og flere danske universiteter kender til Kulturstudiers kurser, men hvis dette ikke er tilfældet, så tag fagbeskrivelsen af dit ønskede Kulturstudier-program med til din internationale studievejleder. Her står udførligt beskrevet, hvad Kulturstudiers kurser omhandler samt hvor mange ECTS-point de tæller. Det er herfra op til de enkelte studienævn at afgøre, om vores tilbud kan godkendes som en del af dit studie. Forhåndsgodkendelsen skal vedlægges ansøgningen om Udlandsstipendiet.
- Dokumentation af optagelse ved Kulturstudier: Denne dokumentation sender vi til dig, så snart vi har modtaget din depositumsindbetaling. Denne dokumentation skal du vedlægge ansøgningen, når du søger Udlandstipendiet.
- Dokumentation af studieafgift: Beløbet på studiegebyret vil fremgå af det bekræftelsesbrev Kulturstudier sender dig efter, at vi har registreret dit depositum. Nogle gange er det nødvendigt med ekstra dokumentation i form af en faktura på studiegebyret. Skriv til os, hvis du har brug for dette.
Læs mere om betingelser for SU og SU's Udlandsstipendium her
Du finder ansøgningen til Udlandsstipendiet igennem det SU-kontor, som er tilknyttet dit danske uddannelsessted. De fleste universiteter har ansøgningsskemaet liggende på nettet.
Husk at du efter, at du har afsluttet kurset ved Kulturstudier skal indsende dokumentation til SU, som beviser, at du har fuldført kurset. Afbryder du kurset undervejs, vil du skulle betale noget af stipendiet tilbage.